Vredesopvoeding
Maria Montessori beschrijft haar opvoedingsideeën vanuit een ideaalbeeld, waarin harmonie tussen kinderen en volwassenen leiden tot een gezonde en vredelievende wereld.
Essentieel daarbij is het opvoeden tot zelfverantwoordelijkheid voor het leren, het handelen en het samenleven. Eigenwaarde, onafhankelijkheid en vertrouwen zijn volgens haar noodzakelijke opvoedingsdoelen om bij te kunnen dragen in een snel veranderende samenleving.
Burgerschap is vredesopvoeding, werken aan sociale competentie en aandacht voor waarden, normen, democratie en de openheid naar de samenleving. Burgerschapsvorming valt in het Montessorionderwijs voor een groot deel in het kosmisch onderwijs.
Kosmisch onderwijs gaat er vanuit dat alles met alles samenhangt en derhalve onderling afhankelijk is. Kinderen leren de ordening van de dingen uit hun omgeving kennen en onderzoeken. Door ons kosmisch onderwijs moet bij kinderen het inzicht ontstaan, dat de feiten en verschijnselen waar ze mee te maken hebben, nooit als losse fragmenten bestaan maar als delen van een groter geheel.
Om de noodzakelijke opvoedingsdoelen eigenwaarde, onafhankelijkheid en vertrouwen te bereiken, gebruiken wij het Kiva programma, Talentgedreven onderwijs, Gezonde school, aanbiedingen vanuit het leerplein (o.a. leerkuil).